Kuinka kehittää verkkosivun Google-näkyvyyttä?

MacBook ja Google

Jokainen verkkosivun omistaja varmasti toivoo, että se oma verkkosivu löytyi Googlen orgaanisten hakutulosten etusivulta. Etusivun ensimmäiseksi voi päästä myös rahalla – tyypillisesti melko suurella summalla –, mutta tutkimukset ovat osoittaneet ihmisten klikkailevan mieluummin niitä luonnollisia, eli ei-maksettuja hakutuloksia. 

Googlen kautta sivuille tuleva liikenne on arvokkainta, sillä kun ihminen tekee jonkin tuotteeseen tai palveluun liittyvän Google-haun, hän on todennäköisesti jo ostohousut jalassa. Mikäli sinulla on blogi, verkkokauppa tai verkkosivu, jonka kautta tavoittelet taloudellista voittoa, kannattaa verkkopalvelun laatuun panostaa. Hakukoneoptimointi tuo sivuillesi näkyvyyttä ja klikkauksia. Käytettävyyden kehittäminen saa asiakkaan jäämään sivustolle ja ottamaan yhteyttä tilatakseen siellä mainostetun palvelun – tai viemään tuotteen virtuaaliseen ostoskoriin ja suorittamaan ostoprosessin loppuun asti. Sekä hakukoneoptimointiin, mielenkiintoisen sisällön tuottamiseen että sivuston käytettävyyden kehittämiseen voi ostaa apua. 

Näin sivustosi näkyy paremmin Googlessa

Googlen etusivulle (tai edes toiselle tai kolmannelle sivulle) ei pääse, elleivät sivuston tekninen toteutus ja rakenne ole kunnossa. Sivuston sisällön lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota siihen, mitä jakaa sosiaalisessa mediassa. Googlen algoritmi arvioi verkkopalvelua yli 200 tekijän perusteella, joten hyvän Google-näkyvyyden tavoittelu on koko ajan käynnissä oleva prosessi.

Hyvä tekninen toteutus tarkoittaa muun muassa sitä, ettei verkkosivuston koodauksessa ole virheitä, ja että sivusto latautuu nopeasti. Harva jää odottelemaan sekuntitolkulla latautuvaa sivustoa. Kun sivuston rakenne on toteutettu niin, että tärkeimmät sivut löytyvät yhden klikkauksen päästä etusivulta, osaa Google löytää ja indeksoida ne. 

Googlen tehtävä on välittää informaatiota, joten tekstiköyhä tai muuten sisällötön sivusto ei kiinnosta Googlea. Kaikki sivustolle liitettävät artikkelit kannattaakin arvioida sen mukaan, kiinnostaisivatko ne sinua itseäsi lukijana, ja saisitko niistä riittävästi uutta tai muuten käyttökelpoista tietoa – vai palaisitko takaisin Googlen hakutuloksiin. Google panee merkille, jos lukijat jatkuvasti painavat selaimen takaisin-toimintoa. Google-näkyvyyden kannalta on parempi, että lukijat siirtyvät sinun sivuiltasi eteenpäin jokin sisäisen tai ulkoisen linkin kautta, kuin että he siirtyisivät takaisin hakutuloksiin. 

Arvokasta ja asiakkaiden tarpeita vastaavaa sisältöä tuotetaan esimerkiksi listaamalla ylös niitä kysymyksiä, joita yrityksen asiakkaat usein kysyvät, ja vastaamalla niihin esimerkiksi blogitekstissä tai UKK-osiossa. Kun saat aikaiseksi hyvän tekstin, varmista sen näkyvyys jakamalla sitä sosiaalisessa mediassa. Mitä enemmän Facebook-tykkäyksiä ja Twitter-jakoja sivu saa, sitä parempi. Näin voit kivuta monta sijaa ylöspäin Google-hakutuloksissa! 

Uuden sisällön jatkuvan tuottamisen sijaan kannattaa panostaa laatuun. Kun julkaiset, julkaise hyvää, kiinnostaa ja mieluiten mahdollisimman omaperäistä sisältöä. Hanki linkkejä esimerkiksi affiliate-markkinoinnin avulla, mutta vain sellaisilta sivustoilta, joiden teema on linjassa oman verkkopalvelusi kautta. 

Houkuttele lukijoita myös kommentoimaan sisältöä suoraan blogin tai verkkokaupan kommenttikenttään. Google huomioi sen, jos sivu aktivoi lukijoitaan, ja saattaa hyvinkin parantaa sivun näkyvyyttä. Se, että sivun sisällön kommentointimahdollisuus on järjestetty sosiaalisen median kautta, toimii hieman itseään vastaan. Näin lukijat ohjataan pois sivustolta, eikä se saa Googlea parantamaan sisällön orgaanista näkyvyyttä. 

Pari sanaa vielä sisällöntuotannosta

Avainsanat ovat avain uusien lukijoiden ja potentiaalisten asiakkaiden saamiseen! Jos haluat kirjoittaa blogitekstin atooppisen ihon hoidosta (ja markkinoida samalla atooppiselle iholle sopivia tuotteita), mieti kaikki mahdolliset hakusanat ja hakulauseet valmiiksi, ja ripottele niitä fiksusti tekstiin. Yritä ajatella, kuten asiakkaasi tai muu kohderyhmäsi ajattelee. Jos mainostat kasinoita, toimivat ”listaus parhaista casinoista” tai ”parhaat kasinobonukset” hyvin, sillä ihmiset käyttävät tämän tapaisia hakulauseita etsiessään uusia nettikasinoita pelattavakseen. Laita avainsanat myös otsikoihin ja kuvateksteihin. Hakusanoja ei kuitenkaan kannata käyttää sisäisten tai ulkoisten linkkien ankkuriteksteinä. Google ei tunnista lihavoitua tekstiä. Pääotsikon pitää olla H1-otsikko, väliotsikon H2-otsikko ja niin edelleen – näin Google hoksaa ne.

Google haku

Google osaa tulkita parhaiten tekstisisältöä, mutta asiakkaat pitävät verkkovideoiden katselusta. Jos mahdollista, tuota mielenkiintoista sisältöä myös Youtubeen, ja linkitä videot verkkosivullesi tai blogiisi. 

On vanha viisaus, että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Laadukkaat kuvat kiehtovat lukijoita ja saavat heidät jäämään sivustolle pidemmäksi aikaa (positiivinen signaali Googlelle). On huomattu, että kuvatekstit tulevat luettua lähes aina, vaikka itse tekstisisältö jäisikin vähemmälle huomiolle. Verkkokaupan on erityisen tärkeää panostaa sivuston kuviin, ja tarvittaessa ostaa ne ammattivalokuvaajalta.

Jaa:

Artikkelit

Asiakaspalvelu

Miltä hyvä asiakaspalvelu näyttää 2020?

Miltä hyvä asiakaspalvelu näyttää 2020? Hyvä asiakaspalvelu näyttää vuonna 2020 varsin toisenlaiselta kuin vaikkapa 30 tai 70 vuotta sitten. 30 vuotta sitten asiakkaat eivät osanneet

Pelikortit

Tiesitkö nämä kasinotermit?

Tiesitkö nämä kasinotermit? Kasinopelaamisessa vilisee runsaasti erilaisia termejä ja sanoja ja välillä saatat jäädä miettimään mitä ne kaikki tarkoittavat. Käyn tässä kirjoituksessa läpi erilaisia kasinotermejä

Lähetä meille viesti