Mitä käytettävyyden kehittäminen tarkoittaa, ja kuinka se voi auttaa yritystäsi

Verkkopalvelut

Verkkopalveluiden kehittäminen voi auttaa yritystäsi monin eri tavoin. Verkkopalvelulla tarkoitetaan tässä yhteydessä www-sivustoa. Yrityksen sisäiseen viestintään ja tiedottamiseen tarkoitettu verkkosivusto on intranet ja rajatulle kohderyhmälle, esimerkiksi kanta-asiakkaille tarkoitettu www-sivusto on extranet. Lisäksi yrityksellä on useimmiten kaikille avoimet verkkosivut eli kotisivut, joilla se kertoo tuotteistaan ja palveluistaan. Verkkokauppa lisää tuotteiden myyntiä, sillä se mahdollistaa tuotteiden myynnin ympäri Suomea – tai ympäri maailmaa.

Sähköiset lipunvarausjärjestelmät, verkkokaupat ja rahansiirtopalvelut ovat operatiivisia verkkopalveluja, sillä niiden kautta saadaan aikaan jokin muutos myös ”todellisessa elämässä” eli netin ulkopuolella. Viestinnälliset verkkopalvelut jakavat kuvaa, ääntä tai tekstiä, jolla on joko informatiivinen tai viihteellinen merkitys. Blogit, uutissivustot ja kissavideot ovat viestinnällisiä verkkopalveluita, joilla on usein myös kaupallinen sivujuonne. Julkisia verkkopalveluita ovat julkishallinnon tarjoamat palvelut kansalaisille, yhteisöille ja yrityksille. Esimerkiksi Kelan kanssa asioinnin voi nykyään hoitaa kokonaan verkossa.

Verkkopalveluiden käytettävyyden kehittäminen

Verkkopalveluiden ja niiden käytettävyyden kehittäminen pitää sisällään monia viestinnällisiä ja teknologisia haasteita, joten verkkosivujen kehittäminen kannattaa hankkia moniammatilliselta ja monipuolisesti pätevältä tiimiltä. Ei riitä, että verkkosivut miellyttävät toimitusjohtajan silmää, vaan ne on suunniteltava yrityksen pääasiallisen asiakaskunnan tarpeiden pohjalta. Tietoa käyttäjäkokemuksista saadaan erilaisten tutkimusten avulla. Viestinnän suunnittelussa ja toteuttamisessa on otettava huomioon paitsi asiakasryhmän kieli, myös sen kulttuuri, arvot ja ennakko-odotukset. Kömpelö viestintä tai hankalasti käytettäväksi koettava verkkosivu aiheuttavat turhautumista, ja koska verkossa on varaa valita, tarkoittaa turhautunut asiakas usein samaa kuin menetetty asiakas. Kun selaat uusia nettikasinoita, huomaat, että joukossa on useita pelkästään suomalaisille tarkoitettuja kasinoita. Niitä ei ole vain käännetty suomeksi, vaan ne on suunnattu vastaamaan suomalaisten tarpeisiin ja suunniteltu suomalaiseen mielenlaatuun vetoavalla tavalla. Teemana saattaa olla vaikkapa kansalliseepoksemme, teksti voivat olla murrekieltä ja taustalla voi näkyä kotoinen koivumetsä. 

Käytettävyyssuunnittelu ja verkkopalveluiden käytettävyyden kehittäminen johtavat siihen, että verkkosivujen sisältörakenne on helposti ymmärrettävä, ja että sivuilla navigointi on loogista ja helppoa. Asiakkaan tulee löytää kaikki tarvitsemansa helposti, etsipä hän sitten tiettyä tuotetta, asiakaspalvelun yhteystietoja tai vaikkapa lähimmän toimipaikan aukioloaikoja. Toiminnallisuus on erityisen tärkeää verkkokaupoissa, sillä monimutkainen ostoprosessi voi saada asiakkaan äänestämään jaloillaan. Käytettävyyssuunnittelussa otetaan huomioon myös palvelun visuaalinen ilme (esimerkiksi sivupohjien väri, tekstin fontti ja sivun kuvitus) sekä erilaiset verkkosivuun liittyvät tekniset ratkaisut. Mitä miellyttävämmäksi lopullinen käyttäjä verkkosivut kokee, sen parempi.

Käytettävyyssuunnitteluprosessissa analysoidaan tarkasti yrityksen kohderyhmien käyttötarpeet. Jos yrityksellä jo on verkkosivut, haetaan onnistumisia ja ongelmakohtia suorittamalla niille erilaisia käytettävyystutkimuksia ja asiantuntija-arviointeja.

Millainen on hyvä verkkokauppa?

Verkkokauppa on hyvä esimerkki käytettävyyssuunnittelusta puhuttaessa. Varmasti meillä jokaisella on oma lempikauppa netissä, missä on helppoa ja mukavaa asioida. Yhtä varmasti vastaan on tullut sekavia verkkokauppoja, joiden käytettävyys on ollut ala-arvoista. Tällaiselle yritykselle käytettävyyden kehittäminen tekisi poikaa! Mitä enemmän ihmiset tottuvat asioimaan verkossa, sitä vaivattomampaa ja sujuvampaa ostokokemusta he arvostavat. Verkkokaupan sivuilla ei tarvitse olla monimutkaisia elementtejä – tärkeintä on, että se on selkeä ja nopea. Jos sivut lataavat sekuntikaupalla, jää tilaus tekemättä.

Minimalismi on OK, kun on kyse verkkokaupasta. Yksinkertainen tyylikkyys saa sivut näyttämään houkuttelevilta, ja tuotteet pääsevät esiin. Lisäksi sivut toimivat paremmin, kun ei ole kikkailtu videoilla ja efekteillä. Kannattaa muistaa, että verkkoasiointi hoidetaan yhä useammin älylaitteella, joten verkkokapan pitää toimia (ja nopeasti) myös mobiilissa. Selkeä navigointipalkki on ehdottomuus.

Verkkokauppa

Verkkokaupan asiakkaat ja Google arvostavat sitä, että kustakin tuotteesta löytyy paljon tekstiä ja sisältöä. Asiakas ei välttämättä tee ostopäätöstä hinnan, vaan luotettavuuden perusteella. Laadukkaat tuotekuvat ja perinpohjaiset tuotekuvaukset lisäävät asiakkaan luottamusta. 

Verkkokaupassa pitää nykyään olla SSL-sertifikaatti, eli https-suojaus. Se kertoo siitä, että sivuston turvallisuuteen voi luottaa. Verkkokauppa palvelee asiakkaitaan parhaiten tarjoamalla useita maksutapoja, eli ainakin verkkopankki- ja korttimaksuja. Toimitusvaihtoehdoissakin saisi olla valinnanvaraa. Ostokynnys laskee, kun tuotteilla on pitkä ja ilmainen palautus- sekä vaihto-oikeus.

Myös tuen tarjoaminen ostamiseen tai esimerkiksi verkkokaupan käyttämiseen on tärkeää. Chat on joustavin ja nykyaikaisin asiakaspalvelukanava, mutta verkkokaupan tulisi tarjota asiakkaille mahdollisuus myös soittaa tai lähettää sähköpostia. Yhteystietojen tulee olla helposti löydettävissä.

Jaa:

Artikkelit

Pelikortit

Tiesitkö nämä kasinotermit?

Tiesitkö nämä kasinotermit? Kasinopelaamisessa vilisee runsaasti erilaisia termejä ja sanoja ja välillä saatat jäädä miettimään mitä ne kaikki tarkoittavat. Käyn tässä kirjoituksessa läpi erilaisia kasinotermejä

MacBook ja Google

Kuinka kehittää verkkosivun Google-näkyvyyttä?

Kuinka kehittää verkkosivun Google-näkyvyyttä? Jokainen verkkosivun omistaja varmasti toivoo, että se oma verkkosivu löytyi Googlen orgaanisten hakutulosten etusivulta. Etusivun ensimmäiseksi voi päästä myös rahalla –

Lähetä meille viesti